Város,
vidék, vasút
- kötöttpályás megoldások a regionális
közlekedésben - 16 sikeres példa -
Város,
vidék, vasút
- 8 sikertörténet a térségi vasúti közlekedésben
-
Összefoglaló
a VKDM vasútmegmentési tevékenységérõl
(és erre irányuló kísérleteirõl)...
Mit
tettünk a Kóka-féle 2007-es vasútvonal bezárások
kapcsán a vasútvonalak megmentéséért?
- a teljesség igénye nélkül -
A
VKDM által készített videofilmek a vasútvonalak
megmentéséért.
Felvételek:
Rózsa Sándor,
Vágás és klip: Kõváry Antal
Megindult
a vasúti személyforgalom a Kecskemét-Lajosmizse vasútvonalon
2010 július 4-én!
Itt az elsõ videó !
KECSKEMÉT-MÁRIAVÁROS megálló
Az
elsõ "munkásvonat" Kecskemét-Máriavárosban!
A
Magyarországi Metodista Egyház testvéri válaszlevele
a vasútbezárásokkal kapcsolatos együttmûködési
segítségkérésünkre.
A
Magyarországi Evangélikus Egyház testvéri
válaszlevele
a vasútbezárásokkal kapcsolatos együttmûködési
segítségkérésünkre.
(Isten
gazdag áldását kívánjuk tevékenységükre.
- a szerk.)
Ezen
az oldalon többek között általunk készített
filmekbõl kivett pillanatképeket teszünk közzé,
mellyel bizonyítani kívánjuk, hogy a Kóka
minisztersége alatt regnáló kormány által
"halálra ítélésre" tervezett vasútvonalakra
az embereknek szüksége van, hozzá még (szándékosan-e
vagy sem, de) sok esetben rossz a menetrend, nincs megfelelõ csatlakozás.
Ezért beszélhetnek egyesek arról, hogy alacsony a
járatok kihasználtsága. Az eszükbe sem jutott,
hogy akkor közlekedtessék a vonatokat, amikor az utasok utazni
szeretnének.
Klábertelep
megálló. (tanyavilág)
A közelben sincs közút, csak úgy 3-4 km távolságra.
(Az idõsek télen, vagy 35 fok melegben vajon hogy bírnák
vonat nélkül ?)
Méntelek...
és Alsóméntelek megálló. (tanyavilág)
Íme: vannak idõsek, akik csak vonattal tudnak a vegyesboltba
menni a tanyákról...
Kecskemét-Máriaváros
megálló-rakodóhely.
A 2930-as járat reggel 6:48-kor, és a 2934-es járat
délelõtt 11:44-kor.
Az emberek mind dolgozni, mind bevárásolni, de iskolába
és orvoshoz is vonattal jönnek.
Kecskemét-Máriaváros
megálló-rakodóhely.
A 2947-es járat 3 hét eltéréssel. Az emberek
utaznak hazafelé a tanyákra...
Miklóstelep
megálló.
Az idõs emberek vonattal térnek haza a Kecskeméti
bevásárlásból...
Hetényegyháza állomás.
Lajosmizse
felé mutatnak a sínek... reméljük, a vonatok
még sokáig koptatják.
MENTSÜK
MEG A VASÚTVONALAKAT !
(A
fórumot 2007 május 15-én indítottuk, és
2007 szeptember 17-ig frissítettük !)
Kedves
látogató !
Ezen
az oldalon szeretnénk közreadni (név nélkül)
azoknak az utastársainknak a véleményét, akik
az általunk részükre biztosított kérdõíveken
azt kifejezhették a kormány vasúti személyszállítást
megszüntetõ tervei ellen. Egyúttal köszönjük
azoknak a kedves utastársainknak, akik megosztották velünk
véleményüket, és ezzel sokat segíthetnek
közös ügyünknek.
1
"Vásárolni, orvoshoz, csak vonattal tudunk (menni).
Nyugdíjasok vagyunk, a busz tõlünk négy kilométerre
van. Csontritkulásban és érszûkületben
szenvedek."
(Alsóméntelek)
2
"Nagyon fontos lenne, hogy megmaradjon a vonat közlekedés
a munkába járás szempontjából. Környékünkön
a szakmámmal kapcsolatos munkahely egyáltalán nincs."
(Táborfalva)
3
"Eddig elég jól vagyok a (vonat)közlekedéssel
megelégedve, mivel az állomás közel van hozzám
és közelembe van. Én itt lakom a közeli tanyába
a busz pedig 3 kilométerre van, az állomás pedig
5 perc járásra, a karom pedig elég idõs".
(90 éves asszony, Alsóméntelek)
4
"Idõs emberek vagyunk, a buszon nagy a zsúfoltság,
soha nincs ülõhely."
(Miklóstelep)
5
"Valamikor a reggeli korai vonattal el lehetett jutni Lajosmizsére,
piacra, egyesek orvosi vizsgálatra. Az utóbbi most úgy
lehetséges egyeseknek, akik orvosi ellátás miatt
Mizsére tartoznak, hogy elõször beutaznak Kecskemétre,
azután onnan Lajosmizsére. Ha valaki nem nyugdíjas,
súlyos pénzeket kell fizetnie...Aztán Nagynyírben
mûködik egy erdei iskola, ahová a kisvonat viszi a gyerekeket.
Persze az valóban igaz, hogy a magyar lakosság fogy, ez
nem tagadható, és ezt a kisvonat is megérzi. S végül
szeretném, (ha) a vasutas dolgozók nem maradnának
állás nélkül."
(Nyugdíjas tanítónõ, Felsõméntelek)
6
"Egyre többen élnek a környékünkön
külterületen, 80%uknak nem telik autózásra, busz
3 km-es körzetbe nincs ! Az ingatlanjaink értéküket
vesztik - az "életképtelenség" miatt !
Az Államot fogjuk perelni !!!!"
(Nagynyír megálló)
7
"Kényelmes a vonat, a jegyvizsgálók és
a mozdonyvezetõk nagyon rendesek. Nekem ez a közlekedési
eszköz jó, megfelelõ és környezet szennyezés
szempontjából is kiváló, illetve kíméli
a környezetet."
(Lajosmizse)
8
"Azért szeretném, hogy megmaradjon (a vasút),
mert nem tudok más úton menni ilyen gyorsan, kényelmesen."
(Örkény-Lajosmizse-Kecskemét)
9
"Kényelmetlenné tené az iskolába járásomat
a kormány, ha meszûnne a "kisvasútvonal".
És sok másét eközben."
(Alsóméntelek)
10
(Kérdõíven szereplõ kérdés:
Önnek mely indulási, vagy érkezési idõpont
lenne a legmegfelelõbb, ahol fel, illetve leszáll ?)
Válasz: 6:30, 7:30, 13:00, 15:00, 16:10, 18:00.
(Alsóméntelek)
11
"Szerintem, akinek nem telik autóra, nem kéne elvenni
tõle az egyetlen megélhetési lehetõséget,
a vonatot. A buszmegálló három kilométerre
van, így naponta hat kilométert kellene gyalogolni."
(Alsóméntelek)
12
"Minden más közlekedési lehetõség
kizárva."
(Alsóméntelek)
13
"Nem kéne bezárni a vonatot, utána mivel fogok
bejárni dolgozni, meg ellátni a csládomat, ez a megélhetõségem.
(Jó lenne ha) minden megállóban megállna a
vonat."
(Kecskemét-Bugacpuszta)
14
"Nem szeretnénk, hogy megszûnjön a kisvonat, mert
két gyerekem van és rendszerességgel járunk
munkába. Jobb mint a busz, mert télen is meleg van, és
addig sem fázunk."
(Kecskemét-Törökfái)
15
"Maradjon meg a jelenlegi idõpontban lévõ utazás"
(Lajosmizse-Kecskemét)
16
"5:40-re érjen be Kecskemétre (a vonat), (és)
7:30-7:40-re. Kifelé óránként."
(Hetényegyháza)
17
"Ha a vonat megszûnik, sok embernek a bejárása
lehetetlenné válik, nincs busz, és sok az idõs
ember, és vonat nélkül az emberek a napi vásárlást
sem tudják megoldani a megélhetéshez. A legjobb az
lenne, ha a vonat megmaradna, esetleg a járatokat meg lehetne ritkítani,
ha muszály."
(Nyárlõrinci szõlõk)
18
"Jó lenne, ha több vonat érkezne és indulna
a Nyugati pu.-ra/ról. Pl. Táborfalváról induló
4:10 és a 9:10-es vonat. Nyugatiból indulna a du. vonat
15:30 és 19:30-kor."
(Táborfalva-Kõbánya-Kispest)
19
"Miért kell mindent tönkretenni !!!?"
(Hernád)
20
"Ha megszüntetik a vonatot, mert a busz csak kint jár
az 50-es fõútnál, ami messze van. Amúgy is
drága és ritkán jár. A másik, hogy
föl sem férnénk rá. (Még ezzel is a kis
emberekbe rúgnak ?)
(Hernád)
21
"Legalább óránkénti indulásra
lenne szükségem itt is, ott is. A kocsik tisztasága
szörnyû. A mozdonyok állapota katasztrofális.
A jegyek ára megfizethetetlen."
(Ócsa)
22
"Némely idõszakban sûríteni kellene a
járatokat. Nemhogy megszüntetni, de inkább sûríteni
kellene a vonatokat, mert valaki tényleg csak így tud bejutni
a városba. Mondjuk egy kicsit nagyobb tisztaság nem ártana
!"
(Felsõpakony)
23
"A vonat indulása többször probléma bizonyos
körülmények miatt !"
(Örkény-Kõbánya-Kispest)
24
"Mi ebben a logika, hogy felújították a vasúthálózatot
és most meg megszüntetik. Nem ismerik a hosszútávú
tervezést ? Vannak emberek, akik csak vonattal tudják Kecskemétet
megközelíteni, mivel arra nem jár busz !!"
(Hetényegyháza-Kecskemét-Alsó)
25
"Az a problémám, hogy télen nagyon sokat nincs
fûtés, elég sûrûn késnek (a vonatok)
télen is, nyáron is. Sajnálnám, ha megszûnnének
a járatok, mert nekem nagy szükségem van rá
!!!"
(Örkény-Ócsa-Budapest)
25
"Nekünk a legutóbbi vonatközlekedés is megfelelne.
De szerintünk soknak megfelelne, ha legalább 3 fordulót
visszaadnának reggel-délben-este. Nagyon szépen kérjük,
ne hagyjanak bennünket elzárni a külvilágtól.
Mi is 70 éven felüliek vagyunk, a busz 2 km hozzánk
Mind a ketten reumásak (vagyunk), a nejem mozgáskorlátozott,
bottal és kísérettel tud járni. Fontos volna
az évi 2x10 napos kezelések (miatt)."
(Agárdytelep megálló - a március 3-tól
megszüntetett Fülöpszállási vonalon)
26
"A táblás megállóknál elég
nehéz az idõseknek a le és felszállás."
(Újbög-Tiszakécske)
27
"Ne szüntessék meg a vasutat. Ne legyen drága
a jegy !"
(Árpádszállás)
28
"Ne csináljátok már. Nekem ez kell. Legyen olcsóbb
a jegy."
(?)
29
"Javaslat: ha végképp eltörlésre kerül
ez a vonal, akkor nagyon jó lenne, ha menetrendszerinti buszjárat
lenne Tiszakürt-Bogarasba."
(Csépa)
30
"Jó lenne, ha több kocsival közlekednének
a szerelvények és lehetõség lenne kerékpárok
szállítására is."
(Csépa)
31
"A vasút megszüntetésével a munkába
járást meg tudnám oldani, de mivel 2 gyermekes családapa
vagyok, így az utazás a gyerekekkel elég bonyolult
lenne, mivel a buszok állandóan tömve vannak ! És
hetente több alkalommal járunk Dabas-Kecskemét között."
(Dabas-Táborfalva-Lajosmizse)
32
"Ne szüntessék meg, mert van amikor csak a vonat marad,
pl. bulikból hazafelé nagyon jóóó.
A jegy pedig lehetne olcsóbb is."
(Lakitelek)
33
"Hiányzik reggel 8-kor induló Lajosmizse felé,
és vissza 9 órakor érkezõ vonat. Nyugdíjas
(vagyok) 70 évemet töltöttem, sokat betegeskedem, és
lányom aki pszychés beteg, sokszor utazik az orvosához
Kecskemétre."
(Alsóméntelek)
34
"Budapestre a legutolsó vonat 19.30-kor indul és utána
már csak hajnal 3 órakor. 19.30 után is jó
lenne ha lenne vonat mert sok mindenkinek igénye lenne rá."
(Lajosmizse-Örkény)
35
"A Lajosmizsei piaci vonat lenne jó, ha lenne, a Lajosmizsérõl
reggel 8 óra 45 perckor induló. Alsóméntelek
vasútállomástól 2 km a buszmegálló,
a busz sem jön be avasúti megállóig, a busz
zsúfolt, kényelmetlen, csomag szállítására
alkalmatlan. Én beteg ember vagyok, a vonat 5 percre van a lakásomtól,
szeretnénk, ha megmaradna a vonat."
(Alsóméntelek)
36
"A Lajosmizsei piaci vonat lenne jó, ha lenne a Lajosmizsérõl
reggel 8 óra 45 perckor induló. Alsóméntelek
vasúti megállóba nem jön be a busz, ha nem lesz
vonat, akkor jöjjön be a busz a vasúti megállóba
(2 km a busz). Én nekem kell Édesanyám helyett is
hivatalba (menni) vásárlást intézni, mert
Édesanyám rokkant nyugdíjas, magyarán mozgásképtelen,
és helyette kell intézni mindent."
(Alsóméntelek)
37
"Az áremelések a vonatokra költött fejlesztés
arányában legyenek elosztva."
(Hernád)
38
"A Lajosmizse-Kecskeméti vonal megszüntetése után
alkalmankénti 10 km gyaloglás után tudunk utazni."
(Alsóméntelek)
39
"Amennyiben megszüntetik a Kecskemé-Lajosmizse vonatjáratot,
Méntelek-alsó állomástól 3 km-re érhetõ
el a buszközlekedés. Ezt a távolságot gyalpog
kell megtenni, tehát hátrányos."
(Alsóméntelek)
40
"Fejlesszék és bõvítsék a vasúthálózatot
!"
(Alsóméntelek)
41
"Kecskemétrõl 5.36-kor ind. Lajosmizsére az
egész vonalon mentünk a Lajosi (Lajosmizsei) piacra, 8 órakor
már jöhetett az egész vonal bevásárolva
haza. Én egy 80 éves, 62 éve vasúti dolgozó
felesége vagyok, de ez a vasutak megszüntetése engem
az 1945 évre emlékeztet, akkor nem volt csak tehervonat,
és az elsõ gyermekemmel Helvéciáról
egy tehervonat vitt be Kecskemétre szülni. De ha így
megy a megszüntetés a vonatokról, még azt a
szintet is elhagyják, még tehervonat sem lesz, kinek jó
ez ?"
(Kecskemét-Hetényegyháza-Gyál)
42
"Sokat járok vizsgálatra a kórházba,
SZTK-ba. Nekem ez a vonat nagyon jó oda-vissza, mert a busz több
idõ, több pénz."
(Lajosmizse-Kecskemét)
43
"Vonatok tisztaságát nem találjuk megfelelõnek.
Az árak magasak a nyújtott szolgáltatáshoz
képest."
(Kecskemét)
44
"Az ... említett vonalon közlekedõ szerelvény
(járat) nagyon lassú és piszkos, a jegyárak
egyre magasabbak, a szolgáltatás viszont egyre rosszabb
!!!"
(Hernád-Kõbánya-Kispest)
45
"Bérletek (árának) csökkentése,
vonat tisztasága és pontossága, télen pedig
fûtés megoldása."
(Hernád-Kõbánya-Kispest)
46
"Bérletek árait csökkenteni, télen fûtés
a vonaton, a tisztaságot növelni, ne legyen annyi késés,
szóval a menetrendnek megfelelõen közlekedjenek a jármûvek,
mert szinte heti rendszerességgel pontatlanok a vonatok."
(Hernád-Kõbánya-Kispest)
47
"A Kecskemét-Lakiteleki vonal megmaradása nemcsak a
megállóhelyek közúttól való túlzott
távolsága miatt fontos. Fontos Nyárlõrinc,
Lakitelek, Tõserdõ (Szikra, Árpádszállás)
átszállás Tiszaalpár, Tiszakécske jelentõs
utasforalma miatt."
(Nyárlõrinci szõlõk)
48
"Bár nem vagyok megelégedve a vasúti szolgáltatásokkal
(pl. nem vehetek Világoshegyig kedvezményes jegyet, mert
Tiszaalpáron lakom, de mivel ez külterület és
nekem a Világoshegyi emgálló van közelebb) nagyon-nagy
hibának tartanám ha megszüntetnék a vonatot.
Világoshegyen minimum 15-20 fõ száll fel-e a vonatokról
NAPONTA."
(Világoshegy)
49
"Ez (menetrend) így ahogy van, megfelel."
(Lajosmizse)
50
"Mivel nagycsaládos vagyok, ez a közlekedési eszköz
felel meg legjobban arra, hogy a gyerekekkel együtt sûrûn
elmehessünk strandra, mamához, moziba, stb. Ettõl fosztanák
meg a gyerekeimet !"
(Örkény-Hetényegyháza-Kecskemét)
51
"Kérném, hogy ne szüntessék emg az összekötõ
vonatokat, mert akinek nincs autója, azt nagyon megfosztják
az utazástól, a falu és a város menetektõl.
Köszönöm."
(Táborfalva-Kecskemét-Máriaváros)
52
"Nekem így tökéletes, ahogy van, ne változtassanak
rajta. Aki ezzel a vonattal jár, az egyetért velem. Nagyon
szépen köszönöm elõre is."
(Lajosmizse)
53
"Naponta utazom, és nagy szükségem van rá.
Köszönöm."
(Táborfalva-Kecskemét-Máriaváros)
54
"Nem szeretném, ha megszûnne a kisvonat, mert nagyon
szeretem, sokkal jobb körülmények között lehet
vele utazni, mint az õrülten túlzsúfolt buszokon.
Ragaszkodunk a kisvonathoz ! Köszönöm, hogy elmondhattam
a véleményemet !"
(Lajosmizse)
55
"Nem a járatokat kéne megszüntetni, hanem a minõséget
(pontosság, tisztaság, stb.) javítani.
(Táborfalva-Budapest)
56
"Nagyon koszosak a vonatok, kevés a jegypénztár,
ezáltal lassú a jegykiadás."
(Hernád-Kõbánya-Kispest)
57
"Olyan menetrend kellene, amivel a 8-16-ig dolgozóknak is
megfelelne ol. 1/2 5-ös indulással Méntelek felé.
Kissé korszerûbb vonatok is kellenének, mert a túlzottan
magas lépcsõkre babakocsival vagy csomagokkal, idõseknek,
adott esetben még a fiatalabb korosztálynak is nehéz
fellépni. A mosdók tisztaságára is jobban
oda kellene figyelni, pl. legyen víz."
(Méntelek-Kecskemét-Máriaváros)
58
"Reggel 1/2 8 - 8 (tájban induló vonat hiányzik.)
Kérem a régi menetrend visszaállítását."
(Kecskemét-Máriaváros)
59
"Ritkán jár (a vonat)."
(Szank)
60
"Szeretném, ha a MÁV nem venné természetesnek,
hogy a vonatai rendszeresen késnek 10-20 perceket, és visszaállítaná,
hogy a késõi vonatokra a csatlakozások várjanak
legalább 30 percet."
(Szank, Kecskemét, Kiskunmajsa)
61
"A vonatok sebességét meg kéne emelni, hogy
csökkenjen a menetidõ, ugyanis Kõbánya-Kiskpest
és Hernád között 43-44 km, amit 1 óra 20
perc alatt tesz meg. Ilyen rövid távot rövidebb idõ
alatt kéne megtennie. Köszönöm."
(Hernád)
62
"8-kor jöhetne egy (járat). Lehetne pontosabb, gyorsabb,
megbízhatóbb. Télen mondjuk örülnénk,
ha fûtés is lenne."
(Örkény)
63
"Reggel 8 órára érkezhetne Hernádra Lajosmizsérõl.
A mozdonyokat le kéne cserélni, folyton lerobbannak. Felsõpakony
után csökkenteni kéne a megállók számát,
hiszen (itt) már járnak BKV buszok. Némely állomásra
ráférne egy felújítás."
(Hernád)
64
"Tisztább, kényelmesebb vonatokat !"
(Hernád)
65
"Az indulási idõpontok nagyjából megfelelnek,
azonban a menetidõt sokallom, tudomásom szerint rövidebb
kéne legyen !"
(Inárcs-Kakucs)
66
"Mûködjön tovább, sõt, újítsák
fel, és kapcsolják be a vasút "vérkeringésébe".
(Kecskemét kisvasút)
67
"Kiskõrösrõl Kecskemétre indulhatna 9:55
és 18:07 között is. Illetve ha a 18:07-es vonat 18:15-kor
indulna, nem kéne elkéredzkednem a munkából,
hogy elérjem. Mivel kötött munkaidõben dolgozom
18 óráig, Kiskõrösrõl Kaskantyúra
nem lehet busszal eljutni. Az egyetlen közlekedési mód
a kisvasút. Nem tartom megoldásnak a vonat megszüntetését.
Találjanak más megoldást. Köszönöm."
(Kiskõrös-Kaskantyú)
68
"Nem mindig (vagyok elégedett a menetrenddel,) lehetne sûrûbb
is (a járat.) Kiskõrösön nagyon rövid a vonat
várakozási ideje. Nehezen lehet megoldani a vásárlást.
Fontos lenne, mert nagyon külterületen lakok. Buszközlekedés
egyáltalán nincs !"
(Kocsis tanya-Orgovány-Kiskõrös)
69
"Mivel idõs vagyok, kényelmesebb utazni, mint a buszon.
Van WC használati lehetõség. Olcsóbb."
(Kiskõrös-Orgovány)
70
"Sûrûbb menetrend felelne meg. Sajnálattal vettem
tudomásul, hogy Kalocsa-Kiskõrös járatot megszüntették,
mert azt hetente egy, ill. kettõ alkalommal is igénybe vettem.
A legolcsóbb közlekedési alkalmatosság, inkább
fejleszteni kellene, mint megszüntetni. Nem beszélve a munkanélküliségrõl."
(Helvécia Magyarsor-Kiskõrös)
71
"6-14-ig ill. 14-22-ig (közlekedhetne járat). Váltómûszakba
járok."
(Lajosmizse-Hetényegyháza)
72
"Csak reggel van busz (1 db), 2 vonat járat reggel, most per
pillanat vonattal tudok hazamenni a munkahelyemrõl, visszafelé
nincs busz délután, Tiszasasig semmi nincs. A menetrend
nem "svájci óra", de bõven elfogadható.
Legszívesebben próbapert indítanék: az állam
... veszélyezteti a munkához való jogomat, sérti
az állampolgár méltóságát, hiszen
veszélyezteti egy stabil munkahely meglétét, ezáltal
veszélyezteti családok anyagi biztonságát.
Környezetvédelmi szempontok: mindenkinek autót kéne
vennie ? Holott azt emlegetik, hogy használjunk tömegközlekedési
eszközt ? Ez ellentmondás ! A már egyszer lefektetett
sínpárt használni kellene, nem pedig nem használni.
Érdekes, hogy csak nálunk van ilyen gond, igazából
a gazdasági érvek a vonalak csökkentése mellett
nem elfogadhatóak: a frekventált vonalaknak el kellene tudni
tartani a kisebb vonalakat, sõt, még profitot is kéne
tudni termelni."
(Tiszasas)
73
"Ha megszüntetik a kisvonatot, munkahelyemre nem tudok eljárni."
(Jakabszállás-felsõ)
74
"Móricgát és Szank között a vonatközlekedés
a megfelelõ. Busszal csak nagy kerülõvel lehet eljutni.
Igaz, kevés az utas, de változó, hol több, hol
kevesebb. A vasúti közlekedésre szükség
van Kecskeméttõl Majsáig és vissza."
(Bugac-felsõ)
75
"Vonatok tisztaságán, higiéniáján
kellene javítani, hogy legalább kezet tudjon az utas mosni,
és nyári öltözéke ne csak addig maradjon
tiszta, míg az utazást megkezdi."
(Kunszentmiklós)
76
"Bohóc vonatokat lecserélni egy kicsit praktikusabbra
és a tisztaságra kellene több figyelmet fordítani."
(Kunszentmiklós)
77
"Vonatok korszerûsítése (szükséges)."
(Dömsöd)
78
"Indulás 6:40, érkezés 7:45 (lenne jó).
A vasúti pálya korszerûsítése, a tisztaság
fejlesztése, több gyors vonatra lenne szükség."
(Kunszentmiklós)
79
"Örkény-Zugló 60 km, a bérlet ára:
36.000,- Ft. (A menetrend) most éppen elfogadható, de kérjük,
tovább ne ritkítsák, ne csökkentsék a
közlekedõ vonatok számát. A Lajosmizsei vonalon
sok utas jár dolgozni, iskolába, orvoshoz, vásárolni.
Nincs mindenkinek autója. Végezzenek utasszámlálást,
kiderülne, milyen sok ember utazik vonattal Bp.-Lajosmizse vonalon."
(Örkény-Zugló)
80
"A bérletek ára a vasúti színvonallal
nem egyenesen arányos. Mivel a bérletek és jegyek
ára emelkedik, de a vonatok érkezési pontossága
egyre rosszabb és a kocsik állapota is egyre romlik."
(Hernád-Kõbánya-Kispest)
81
"Ócsa-(Kecskemét)-Máriaváros (közt
utazom) gyógykezelés végett, mert ott (Máriavárosban)
van a gyógyfürdõ. Sõt, még azt tanácsolnám,
a kisvonatnak Lajosmizsénél több csatlakozása
(ti. több vonat) lehetne Kecskemté felé. A Kóka
minisztert le kellene váltani minél elõbb."
(Ócsa, Kõbánya-Kispest, Kecskemét-Máriaváros)
A
fórum utolsó frissítése: 2007.09.17.
(A fórumot - átmenetileg - lezártuk.)
CIVIL
SZERVEZETEK ÁLLÁSFOGLALÁSA A VASÚT MEGCSONKÍTÁSÁVAL
KAPCSOLATOS KORMÁNYZATI TERVEKRÕL (2007 !)
Alulírott
szervezetek, személyek megdöbbenéssel értesültünk
arról a tényrõl, hogy a Gazdasági és
Közlekedési Minisztériumban, illetve a MÁV ZRt.
Vezérigazgatóságán olyan menetrend-tervezetek
készülnek, amelyek 2008-tól a már szüneteltetett
14 mellett további 70 vasútvonalon, a magyar vasúti
hálózat felén, a vasúti mellékvonalak
teljes egészén, valamint néhány vasúti
törzsvonalon is szüneteltetnék a személyszállítást.
A
személyszállítás szüneteltetése
a vasútvonalak többségén a közlekedés
végleges megszûnésével jár, újabb
lökést adva a Magyarországon már jelenleg is
elviselhetetlen mértékû közúti tehergépjármû
forgalomnak, és egyéni autóhasználatnak.
Elfogadhatatlannak
tartjuk, és ez a már szüneteltetett 14 vasútvonal
szüneteltetésének elrendelésével kapcsolatos
körülményekre is érvényes, hogy a vasút
kiiktatását a közlekedési rendszerbõl
kizárólag - sok esetben ráadásul kétes
hitelesség - eseti utasszámlálási adatokra
alapozzák.
A
vasúti közlekedés megszüntetését
a közösségi közlekedési reform keretében
"a szükségtelen párhuzamosságok felszámolása"
szlogen tetszetõs jelmezébe csomagolják. A reform
keretében eddig valós ésszerûsítésekre,
közlekedési rendszerek áttervezésére,
integrált, intermodális közlekedési megoldások
létrehozására nem került sor, kizárólag
vasúti vonalakat szüntettek meg.
A
helyközi közlekedési tarifák május 1-jén
bekövetkezõ egy szintre emelése nem jelenti egységes
tarifarendszer bevezetését, hanem csupán a vasúti
közlekedés brutális megdrágítása
történik, melynek révén lehetetlenné
válik a még mûködõ ráhordó
jelleg busz-vonat kapcsolatok további fenntartása, mûködtetése
is. Az egységesnek reklámozott tarifa egyszerû árdrágítás,
hiszen a szolgáltatók közötti átjárhatóságot
nem teremti meg, viszonylati tarifarendszer bevezetésére
sem kerül sor, sõt még a szolgáltatók
eltérõ kilométer-övezeteinek összehangolása
is csak részlegesen történik meg. Így május
1-jétõl számos település viszonylatában
elfordulhat, hogy a vasúti tarifa drágább lesz az
autóbusz közlekedésénél. És ekkor
még a különféle pótdíjak hatását
nem is említettük.
A
reformnak álcázott vasútfelszámolás
igazi oka véleményünk szerint nem a vasút veszteségessége,
vagy kihasználatlansága, hanem az, hogy a pénzügyi
kormányzat nem kíván forrásokat - a nemzetközi
tranzitútvonalak kivételével - a vasúti pályák
rekonstrukciójára, illetve Budapesten kívül
kötöttpályás elõvárosi közlekedési
rendszerek kialakításának finanszírozására
fordítani. Ugyanakkor a Kormány számolatlanul önti
a pénzt a közúti közlekedés, az autópálya
építések támogatására, amely
gyakorlat a hatalmassá duzzadt költségvetési
hiány egyik fõ elõidézõje.
Elképesztõnek
tartjuk, hogy a kormányzat 2004 óta olyan jogszabályi
környezetet alakított ki, amely lehetetlenné tette,
hogy az érintett régiók lakossága, civil szervezetei,
önkormányzatai, választott képviseli a régiók
közösségi közlekedését érint
döntések meghozatalába érdemben beleszólhassanak,
az érdekeiket sértõ döntések ellen jogorvoslattal
éljenek. Az új jogszabályi környezet és
a már szüneteltetett 14 vasútvonal megszüntetésénél
alkalmazott döntéshozatali gyakorlat a szubszidiaritás
elvének megsértésével járt, a Gazdasági
és Közlekedési Minisztérium az érdekegyeztetési
folyamatot formális színházzá degradálta.
Követeljük,
hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
azonnal fejezze be a vasúti közlekedés szétverésére
irányuló ötleteléseket, és kezdeményezzen
vasútvonalanként érdemi döntéselõkészítési,
és egyeztetési folyamatot minden érintett érdekcsoport
bevonásával. E folyamat keretében vizsgálják
meg az érintett régió teljes közlekedését,
annak átszervezési lehetségeit, különös
tekintettel a
személygépkocsi forgalom ésszerû korlátozására,
csillapítására. Közismert, hogy az egyéni
közlekedésbõl kizárólag magas szolgáltatási
színvonalú kötöttpályás közlekedéssel
lehet visszahódítani utasokat. Ezért elkerülhetetlen,
hogy a vidéki városok körzetében lévõ,
valamint egyes észak-déli irányú összeköttetést
biztosító vasúti mellékvonalak rekonstrukciója
megtörténjen. Az ehhez szükséges források
megteremtése - legalábbis a jelenlegi jogszabályi,
finanszírozási környezetben - kormányzati feladat.
A vasúti személyszállítással kapcsolatos
közlekedéspolitikának a jelenlegi a megszüntetésre
indokokat keres egyoldalú szemlélet helyett a Nyugat-Európában
elfogadott szemléleten kellene alapulnia, amely mindenütt,
ahol ez ésszerû, és lehetséges, a vasutat a
közösségi közlekedés gerincvonalának
tekinti, és erre fûzi fel az egyéb közlekedési
módokat. E megoldások mûködtetése a más
országokban szintén bevált közlekedési
szövetségek révén lehetséges.
Az
eddigi "eredmények" tükrében azért
is azonnali változtatás szükséges, mert a reformnak
álcázott vasútfelszámolás ellentétes
az Európai Unió közlekedéspolitikai elveivel,
veszélyezteti a Magyar Köztársaság általaláírt
környezetvédelmi, klímavédelmi egyezményekben
foglalt vállalások betartását, és folytatja
a magyar közlekedési rendszer egészségtelen
Budapest centrikus szerkezetének további erõsítését.
2007.
április 17.
Magyar
Közlekedési Klub
Dr. Mészáros Péter, elnök
Csatlakozó
szervezetek:
Szervezet Név/beosztás
1.
Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége,
- Pós Péter
2. Bodrog Egyesület, - Molnár Attila
3. Csalán Környezet- és Természetvédõ
Egyesület, Veszprém - Szalay Timea, titkár
4. CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület
- Bojtos Ferenc
6. Fauna Alapítvány - Pethõ Ágnes
7. Fauna Egyesület - Pethõ Ágnes
8. GATE Zöld Klub Egyesület, Gödöllõ, - SZIE
Malatinszky Ákos
9. GÖRDÖGÖK SE - Oskó Imre, elnök
10. Herman Ottó Környezetvédelmi Oktatóközpont,
Bem József Általános Iskola - Nagyné Horváth
Emília
11. Ipoly Unió - Nagy Vilmos
12. Középkertért Egyesület - Molnár Attila
13. Leveg Munkacsoport, Budapest - Lukács András, elnök
14. Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai
Alapítvány - Tomcsányi Zsófia
15. Magyar Természetvédõk Szövetsége
- Farkas István, ügyvezet elnök
16. Nimfea Környezetvédõ Egyesület - Sallai R.
Benedek, ügyvezetõ
17. Palocsa Egyesület - Báder László, elnök
18. Rákoskert Vasúti Közlekedésért Alapítvány
- Árvay Ferencné
19. Reflex Környezetvédõ Egyesület, Gyõr
- Lajtmann József, elnök
20. Tájak Korok Múzeumok Egyesület - Haraszti Gábor
21. Tanácsadók a Fenntartható Fejlõdésért
- Domschitz Mátyás, elnök
22. Természet-és Környezetvédõ Tanárok
Egyesülete - Dr. Tóth Albert elnök, Dr. Gulyás
Pálné üv. alelnök
23. Turista és Természetjáró Információs
Egyesület - Búzás Károly
24. Városi Biciklizés Barátai Egyesület - Lenkei
Péter
25. Zöld Akció Egyesület, 3525 Miskolc, Kossuth u. 13.
- Demeter Zoltán, elnök
26. Zöld Kör, Hajdúböszörmény - Molnár
Attila
27. Zöldgömb Sport Klub 1037 Bp. Mécsvirág u.
103. - Újj Zoltán, elnök
28. Békés Megyei Zöld Kör -Fehér Ibolya
29. Messzelátó Egyesület - Tömöri Balázs
30. Domberdõ Természetvédelmi Egyesület - Ferenczy
András
32. Dél-Nyírség Bihari Tájvédelmi Egyesület
Bocskaikert, Pillangó u. 23. - Gyarmathy István titkár
33. Védegylet Veszprémért Egyesület - Bélafi
László elnök
34. Vasutasok és Közlekedésben Dolgozók Demokratikus
Munkástanácsa - Kõváry Antal elnök
A
kistérségi vasútról
Ladányi Károly
2007, szeptember 6 - 09:53
Évfolyam: IX. Lapszám: 1.
Több szakértõállítása szerint
az elmúlt évtizedekben százmilliárdokban mérhetõ
fejlesztések maradtak el a Magyar Államvasutaknál,
melynek következményeként fõleg a mellékvonali,
de több fõvonali pályatest is olyan mértékben
elhasználódott, hogy a szerelvények csak lelassítva
tudnak rajtuk közlekedni. Elhasználódott a vasúti
jármûpark is, mivel a felújítások üteme
nem követte az igényeket.
Ezek, valamint az utaslétszám rendszerváltást
követõ drasztikus csökkenése, az áruszállítások
közútra terelõdése nagyban hozzájárult
ahhoz, hogy a vasút jelentõsen veszítsen versenyképességébõl.
A XIX. század nagy vasútépítései olyan
területeket kapcsoltak be az ország, sõt Európa
vérkeringésébe, amelyek addig ettõl el voltak
zárva. Ahol elment a vasút, megindult az élet, a
fejlõdés, növekedett a lakosság száma,
beruházások kezdõdtek, munkahelyek létesültek.
A településeken vasutasdinasztiák alakultak ki, a szakma
apáról fiúra szállt, akik biztos megélhetést
nyújthattak családjuknak. A rendszerváltást
eredményezõés követõ gazdasági
események azonban arra orientálták az egymást
követõ kormányokat, hogy drasztikusan csökkentsenek
a vasút által idõközben termelt és felhalmozódott
veszteségeken. Az Antall-, majd a Horn-kormány a vasútvonal
karcsúsítását tûzte ki célul
olyan formában, hogy a vasúti mellékvonalak hosszát
több száz kilométerrel csökkenteni kívánták.
A vasút megszüntetésével érintett települések
lakossága azonban több spontán akciót szervezett
a megszüntetések ellen, s ekkor jött létre a „Nemzeti
Mozgalom a Vasútért” civil szervezõdés
is, amelynek azonban nem sikerült a célkitûzéseit
megvalósítani.
Az érintett önkormányzatok egy része felismerte,
hogy a vasútvonalak, s nem utolsósorban a munkahelyek megmentése,
mint közös cél érdekében össze kell
fogniuk, ezért tizennégyen – az önkormányzati
törvényben megfogalmazott joguk és kötelezettségük
figyelembevételével 1994-ben Celldömölkön
– létrehozták a Vasutas Települések
Szövetségét. A vasút léte az egyes
településeken közügy, az önkormányzatoknak
pedig a közügyekben kötelesek kifejezni és megvalósítani
a helyi közakaratot. A szövetséghez rövid idõn
belül újak és újak csatlakoztak, így
a taglétszámuk 1996-ra 54-re, 1998. év végére
pedig már 93-ra emelkedett, s akik már több mint egymillió
embert képviseltek.
A szövetség fennállásának 10. évfordulóján
a tagönkormányzatok száma 144, az általuk képviselt
lakosság száma pedig 1 249 069 fo volt. Ekkora tömeget
már a kormányoknak sem lehet figyelmen kívül
hagyni.
A szövetség az alapszabályában célul
tûzte ki azon települések egymás közötti,
valamint a magyar vasutakkal való együttmuködésének
kialakítását, melyek nagymértékben
köszönhették fejlõdésüket az elmúlt
másfél évszázadban a vasútnak, s a
vasút jelenleg is meghatározó tényezõje
a települések arculatának. Feladatának tekinti
annak elõsegítését, hogy a vasúti szállítás
megõrizze a nemzetgazdaságban betöltött szerepét
és jelentõségét.
A vasúti szárnyvonalak megmentésére a szövetség
bevonásával az elmúlt idõszakban többfajta
kísérlet is történt. 1996-ra az országban
létrehozott húsz regionális vasút feladata
egy-egy közigazgatási, földrajzi tájegység
minél hatékonyabb, lehetõleg színvonalasabb,
a helyi igényekhez jobban igazodó vasúti szolgáltatásának
biztosítása. A regionális vasutaknál elkülönült
a személyszállítás és a teherfuvarozás
költsége, így kimutatható volt, hogy hol termelõdik
az igazi veszteség.
A szövetség versenyt indított a gyakran leromlott vasútállomások
otthonosabbá tételéért, környékük
rendbehozataláért. Az önkormányzatok együttmûködési
szerzõdésben vállaltak több olyan feladatot,
amelyek komoly segítséget jelentettek a vasútállomások
és pályaszakaszok rendben tartásához. Az információk
rendszeres cseréjével segítették egymást
a döntések meghozatalánál, a feladatok meghatározásánál.
Az együttmûködés eredményeként látványosan
javultak az utazás körülményei.
A szövetségnek az érintett önkormányzatokkal
karöltve sikerült elérni, hogy a MÁV Rt. 2004.
január 1-tõl két kistérségi vasúti
szervezetet – Balassagyarmat és Vésztõ térségében
– hozott létre. A kistérségi vasút fõ
feladata biztosítani a felkészülést az állam,
az önkormányzatok, a vasúttársaság és
egyéb érdekelt felek számára, hogy tapasztalatokat
szerezzenek a mellékvonali rendszer új feltételeknek
megfelelõ muködtetése vonatkozásában.
A beindulást követõ második évben már
elvárható volt a költségeket jelentõsen
csökkentõ intézkedések meghozatala. A harmadik,
azaz a 2006. évet követõen pedig – a közszolgáltatási
feladatok és a megfelelõállami finanszírozás
összhangjának megteremtése esetén – a
kísérleti projektek végleges formába öntése.
Új jelentõséget kaphatnak – vagy mondhatnánk
úgy is: „visszakaphatják régi jelentõségüket”
– a határ menti, határ közeli vasutastelepülések
a határok „megnyitásával”, a „régiók”,
a vonzáskörzetek (pl. Nagyvárad) újbóli
értelmezésével, a nemzetközi forgalom ezeken
a szakaszokon történõ beindításával.