Város, vidék, vasút
- kötöttpályás megoldások a regionális közlekedésben - 16 sikeres példa -

Város, vidék, vasút
- 8 sikertörténet a térségi vasúti közlekedésben -


Összefoglaló a VKDM vasútmegmentési tevékenységérõl (és erre irányuló kísérleteirõl)...

Mit tettünk a Kóka-féle 2007-es vasútvonal bezárások kapcsán a vasútvonalak megmentéséért?
- a teljesség igénye nélkül -

A VKDM által készített videofilmek a vasútvonalak megmentéséért.

Felvételek: Rózsa Sándor,
Vágás és klip: Kõváry Antal

 

 

 


 

Megindult a vasúti személyforgalom a Kecskemét-Lajosmizse vasútvonalon 2010 július 4-én!
Itt az elsõ videó !
KECSKEMÉT-MÁRIAVÁROS megálló

 

 

Az elsõ "munkásvonat" Kecskemét-Máriavárosban!


A Magyarországi Metodista Egyház testvéri válaszlevele
a vasútbezárásokkal kapcsolatos együttmûködési segítségkérésünkre.

 

A Magyarországi Evangélikus Egyház testvéri válaszlevele
a vasútbezárásokkal kapcsolatos együttmûködési segítségkérésünkre.

(Isten gazdag áldását kívánjuk tevékenységükre. - a szerk.)


Ezen az oldalon többek között általunk készített filmekbõl kivett pillanatképeket teszünk közzé, mellyel bizonyítani kívánjuk, hogy a Kóka minisztersége alatt regnáló kormány által "halálra ítélésre" tervezett vasútvonalakra az embereknek szüksége van, hozzá még (szándékosan-e vagy sem, de) sok esetben rossz a menetrend, nincs megfelelõ csatlakozás. Ezért beszélhetnek egyesek arról, hogy alacsony a járatok kihasználtsága. Az eszükbe sem jutott, hogy akkor közlekedtessék a vonatokat, amikor az utasok utazni szeretnének.


149-es vonal,
Kecskemét K.K.- Kiskunmajsa Keskenynyomközú vasút.


Felvételek idõpontja: 2007 június 7. (Fotók: Rózsa Sándor)
(Ezt a vonalat nem bezárni, hanem a világörökség részévé kellene tenni.)

Indulás Kecskemét K.K. végállomásról.

 

Törökfái megálló. Egy utas már biztonsággal hazaért...

 

Jakabszállás megálló.
Milyen jó, hogy a kerékpárt is megunkkal vihetjük. Hiába ez nem busz... szerencsére !

 

Bugac megálló.
Lám csak, itt is élnek emberek, akik vonattal járnak... (úgy bizony, Kóka pajtás !)

 

Hittanya megálló.
Vannak, akik CSAK (!) vonattal tudnak errefelé közlekedni.

 

Szank megálló.
Lám csak, a mellékvágányon összemennek a sínek ? (Pedig nyár vagyon...)

 

Szank megálló. Valaki megint biztonsággal hazaérkezett...

 

Kocsis tanya megálló. Vannak, akik alig várják a vonatot !...

 

...és visszaérkeztünk Kecskemét-K.K. végállomásra.


146-os vonal,
Kecskemét-Lakitelek-Kunszentmárton.


Felvételek ideje: 2007 június 10. (Fotók: Rózsa Sándor)

Mind Nyárlõrinc-alsón, mind Árpádszálláson bõven van utas... (Hála Istennek.)

 

Lakitelek állomás. (Indulás Kunszentmárton felé.)

 

Tiszasas és Csépa megálló.

 

Szelevény megálló... és megérkezés Kunszentmártonba.

 

Visszaúton Szelevény megálló... és megérkezés Lakitelek állomásra.

 

Indulás Lakitelek állomásról Kecskemétre...

 

Mind Árpádszálláson... mind Nyárlõrinc-alsón nagyon sok utas van.

 

Alsóúrrét megálló (tanyavilág). Itt is szép számú utas van.
(Vajon Kóka pajtás járt már erre - vonattal ?)


142-es vonal (142b),
Kecskemét-Lajosmizse.


Felvételek idõpontja: 2007 április-május. (Fotók: Rózsa Sándor)

Klábertelep megálló. (tanyavilág)
A közelben sincs közút, csak úgy 3-4 km távolságra.
(Az idõsek télen, vagy 35 fok melegben vajon hogy bírnák vonat nélkül ?)

 

Méntelek... és Alsóméntelek megálló. (tanyavilág)
Íme: vannak idõsek, akik csak vonattal tudnak a vegyesboltba menni a tanyákról...

 

Kecskemét-Máriaváros megálló-rakodóhely.
A 2930-as járat reggel 6:48-kor, és a 2934-es járat délelõtt 11:44-kor.
Az emberek mind dolgozni, mind bevárásolni, de iskolába és orvoshoz is vonattal jönnek.

 

Kecskemét-Máriaváros megálló-rakodóhely.
A 2947-es járat 3 hét eltéréssel. Az emberek utaznak hazafelé a tanyákra...

 

Miklóstelep megálló.
Az idõs emberek vonattal térnek haza a Kecskeméti bevásárlásból...

 

Hetényegyháza állomás.
Lajosmizse felé mutatnak a sínek... reméljük, a vonatok még sokáig koptatják.


MENTSÜK MEG A VASÚTVONALAKAT !

(A fórumot 2007 május 15-én indítottuk, és 2007 szeptember 17-ig frissítettük !)

 

Kedves látogató !

Ezen az oldalon szeretnénk közreadni (név nélkül) azoknak az utastársainknak a véleményét, akik az általunk részükre biztosított kérdõíveken azt kifejezhették a kormány vasúti személyszállítást megszüntetõ tervei ellen. Egyúttal köszönjük azoknak a kedves utastársainknak, akik megosztották velünk véleményüket, és ezzel sokat segíthetnek közös ügyünknek.

1
"Vásárolni, orvoshoz, csak vonattal tudunk (menni). Nyugdíjasok vagyunk, a busz tõlünk négy kilométerre van. Csontritkulásban és érszûkületben szenvedek."
(Alsóméntelek)

2
"Nagyon fontos lenne, hogy megmaradjon a vonat közlekedés a munkába járás szempontjából. Környékünkön a szakmámmal kapcsolatos munkahely egyáltalán nincs."
(Táborfalva)

3
"Eddig elég jól vagyok a (vonat)közlekedéssel megelégedve, mivel az állomás közel van hozzám és közelembe van. Én itt lakom a közeli tanyába a busz pedig 3 kilométerre van, az állomás pedig 5 perc járásra, a karom pedig elég idõs".
(90 éves asszony, Alsóméntelek)

4
"Idõs emberek vagyunk, a buszon nagy a zsúfoltság, soha nincs ülõhely."
(Miklóstelep)

5
"Valamikor a reggeli korai vonattal el lehetett jutni Lajosmizsére, piacra, egyesek orvosi vizsgálatra. Az utóbbi most úgy lehetséges egyeseknek, akik orvosi ellátás miatt Mizsére tartoznak, hogy elõször beutaznak Kecskemétre, azután onnan Lajosmizsére. Ha valaki nem nyugdíjas, súlyos pénzeket kell fizetnie...Aztán Nagynyírben mûködik egy erdei iskola, ahová a kisvonat viszi a gyerekeket. Persze az valóban igaz, hogy a magyar lakosság fogy, ez nem tagadható, és ezt a kisvonat is megérzi. S végül szeretném, (ha) a vasutas dolgozók nem maradnának állás nélkül."
(Nyugdíjas tanítónõ, Felsõméntelek)

6
"Egyre többen élnek a környékünkön külterületen, 80%uknak nem telik autózásra, busz 3 km-es körzetbe nincs ! Az ingatlanjaink értéküket vesztik - az "életképtelenség" miatt ! Az Államot fogjuk perelni !!!!"
(Nagynyír megálló)

7
"Kényelmes a vonat, a jegyvizsgálók és a mozdonyvezetõk nagyon rendesek. Nekem ez a közlekedési eszköz jó, megfelelõ és környezet szennyezés szempontjából is kiváló, illetve kíméli a környezetet."
(Lajosmizse)

8
"Azért szeretném, hogy megmaradjon (a vasút), mert nem tudok más úton menni ilyen gyorsan, kényelmesen."
(Örkény-Lajosmizse-Kecskemét)

9
"Kényelmetlenné tené az iskolába járásomat a kormány, ha meszûnne a "kisvasútvonal". És sok másét eközben."
(Alsóméntelek)

10
(Kérdõíven szereplõ kérdés: Önnek mely indulási, vagy érkezési idõpont lenne a legmegfelelõbb, ahol fel, illetve leszáll ?)
Válasz: 6:30, 7:30, 13:00, 15:00, 16:10, 18:00.
(Alsóméntelek)

11
"Szerintem, akinek nem telik autóra, nem kéne elvenni tõle az egyetlen megélhetési lehetõséget, a vonatot. A buszmegálló három kilométerre van, így naponta hat kilométert kellene gyalogolni."
(Alsóméntelek)

12
"Minden más közlekedési lehetõség kizárva."
(Alsóméntelek)

13
"Nem kéne bezárni a vonatot, utána mivel fogok bejárni dolgozni, meg ellátni a csládomat, ez a megélhetõségem. (Jó lenne ha) minden megállóban megállna a vonat."
(Kecskemét-Bugacpuszta)

14
"Nem szeretnénk, hogy megszûnjön a kisvonat, mert két gyerekem van és rendszerességgel járunk munkába. Jobb mint a busz, mert télen is meleg van, és addig sem fázunk."
(Kecskemét-Törökfái)

15
"Maradjon meg a jelenlegi idõpontban lévõ utazás"
(Lajosmizse-Kecskemét)

16
"5:40-re érjen be Kecskemétre (a vonat), (és) 7:30-7:40-re. Kifelé óránként."
(Hetényegyháza)

17
"Ha a vonat megszûnik, sok embernek a bejárása lehetetlenné válik, nincs busz, és sok az idõs ember, és vonat nélkül az emberek a napi vásárlást sem tudják megoldani a megélhetéshez. A legjobb az lenne, ha a vonat megmaradna, esetleg a járatokat meg lehetne ritkítani, ha muszály."
(Nyárlõrinci szõlõk)

18
"Jó lenne, ha több vonat érkezne és indulna a Nyugati pu.-ra/ról. Pl. Táborfalváról induló 4:10 és a 9:10-es vonat. Nyugatiból indulna a du. vonat 15:30 és 19:30-kor."
(Táborfalva-Kõbánya-Kispest)

19
"Miért kell mindent tönkretenni !!!?"
(Hernád)

20
"Ha megszüntetik a vonatot, mert a busz csak kint jár az 50-es fõútnál, ami messze van. Amúgy is drága és ritkán jár. A másik, hogy föl sem férnénk rá. (Még ezzel is a kis emberekbe rúgnak ?)
(Hernád)

21
"Legalább óránkénti indulásra lenne szükségem itt is, ott is. A kocsik tisztasága szörnyû. A mozdonyok állapota katasztrofális. A jegyek ára megfizethetetlen."
(Ócsa)

22
"Némely idõszakban sûríteni kellene a járatokat. Nemhogy megszüntetni, de inkább sûríteni kellene a vonatokat, mert valaki tényleg csak így tud bejutni a városba. Mondjuk egy kicsit nagyobb tisztaság nem ártana !"
(Felsõpakony)

23
"A vonat indulása többször probléma bizonyos körülmények miatt !"
(Örkény-Kõbánya-Kispest)

24
"Mi ebben a logika, hogy felújították a vasúthálózatot és most meg megszüntetik. Nem ismerik a hosszútávú tervezést ? Vannak emberek, akik csak vonattal tudják Kecskemétet megközelíteni, mivel arra nem jár busz !!"
(Hetényegyháza-Kecskemét-Alsó)

25
"Az a problémám, hogy télen nagyon sokat nincs fûtés, elég sûrûn késnek (a vonatok) télen is, nyáron is. Sajnálnám, ha megszûnnének a járatok, mert nekem nagy szükségem van rá !!!"
(Örkény-Ócsa-Budapest)

25
"Nekünk a legutóbbi vonatközlekedés is megfelelne. De szerintünk soknak megfelelne, ha legalább 3 fordulót visszaadnának reggel-délben-este. Nagyon szépen kérjük, ne hagyjanak bennünket elzárni a külvilágtól. Mi is 70 éven felüliek vagyunk, a busz 2 km hozzánk Mind a ketten reumásak (vagyunk), a nejem mozgáskorlátozott, bottal és kísérettel tud járni. Fontos volna az évi 2x10 napos kezelések (miatt)."
(Agárdytelep megálló - a március 3-tól megszüntetett Fülöpszállási vonalon)

26
"A táblás megállóknál elég nehéz az idõseknek a le és felszállás."
(Újbög-Tiszakécske)

27
"Ne szüntessék meg a vasutat. Ne legyen drága a jegy !"
(Árpádszállás)

28
"Ne csináljátok már. Nekem ez kell. Legyen olcsóbb a jegy."
(?)

29
"Javaslat: ha végképp eltörlésre kerül ez a vonal, akkor nagyon jó lenne, ha menetrendszerinti buszjárat lenne Tiszakürt-Bogarasba."
(Csépa)

30
"Jó lenne, ha több kocsival közlekednének a szerelvények és lehetõség lenne kerékpárok szállítására is."
(Csépa)

31
"A vasút megszüntetésével a munkába járást meg tudnám oldani, de mivel 2 gyermekes családapa vagyok, így az utazás a gyerekekkel elég bonyolult lenne, mivel a buszok állandóan tömve vannak ! És hetente több alkalommal járunk Dabas-Kecskemét között."
(Dabas-Táborfalva-Lajosmizse)

32
"Ne szüntessék meg, mert van amikor csak a vonat marad, pl. bulikból hazafelé nagyon jóóó. A jegy pedig lehetne olcsóbb is."
(Lakitelek)

33
"Hiányzik reggel 8-kor induló Lajosmizse felé, és vissza 9 órakor érkezõ vonat. Nyugdíjas (vagyok) 70 évemet töltöttem, sokat betegeskedem, és lányom aki pszychés beteg, sokszor utazik az orvosához Kecskemétre."
(Alsóméntelek)

34
"Budapestre a legutolsó vonat 19.30-kor indul és utána már csak hajnal 3 órakor. 19.30 után is jó lenne ha lenne vonat mert sok mindenkinek igénye lenne rá."
(Lajosmizse-Örkény)

35
"A Lajosmizsei piaci vonat lenne jó, ha lenne, a Lajosmizsérõl reggel 8 óra 45 perckor induló. Alsóméntelek vasútállomástól 2 km a buszmegálló, a busz sem jön be avasúti megállóig, a busz zsúfolt, kényelmetlen, csomag szállítására alkalmatlan. Én beteg ember vagyok, a vonat 5 percre van a lakásomtól, szeretnénk, ha megmaradna a vonat."
(Alsóméntelek)

36
"A Lajosmizsei piaci vonat lenne jó, ha lenne a Lajosmizsérõl reggel 8 óra 45 perckor induló. Alsóméntelek vasúti megállóba nem jön be a busz, ha nem lesz vonat, akkor jöjjön be a busz a vasúti megállóba (2 km a busz). Én nekem kell Édesanyám helyett is hivatalba (menni) vásárlást intézni, mert Édesanyám rokkant nyugdíjas, magyarán mozgásképtelen, és helyette kell intézni mindent."
(Alsóméntelek)

37
"Az áremelések a vonatokra költött fejlesztés arányában legyenek elosztva."
(Hernád)

38
"A Lajosmizse-Kecskeméti vonal megszüntetése után alkalmankénti 10 km gyaloglás után tudunk utazni."
(Alsóméntelek)

39
"Amennyiben megszüntetik a Kecskemé-Lajosmizse vonatjáratot, Méntelek-alsó állomástól 3 km-re érhetõ el a buszközlekedés. Ezt a távolságot gyalpog kell megtenni, tehát hátrányos."
(Alsóméntelek)

40
"Fejlesszék és bõvítsék a vasúthálózatot !"
(Alsóméntelek)

41
"Kecskemétrõl 5.36-kor ind. Lajosmizsére az egész vonalon mentünk a Lajosi (Lajosmizsei) piacra, 8 órakor már jöhetett az egész vonal bevásárolva haza. Én egy 80 éves, 62 éve vasúti dolgozó felesége vagyok, de ez a vasutak megszüntetése engem az 1945 évre emlékeztet, akkor nem volt csak tehervonat, és az elsõ gyermekemmel Helvéciáról egy tehervonat vitt be Kecskemétre szülni. De ha így megy a megszüntetés a vonatokról, még azt a szintet is elhagyják, még tehervonat sem lesz, kinek jó ez ?"
(Kecskemét-Hetényegyháza-Gyál)

42
"Sokat járok vizsgálatra a kórházba, SZTK-ba. Nekem ez a vonat nagyon jó oda-vissza, mert a busz több idõ, több pénz."
(Lajosmizse-Kecskemét)

43
"Vonatok tisztaságát nem találjuk megfelelõnek. Az árak magasak a nyújtott szolgáltatáshoz képest."
(Kecskemét)

44
"Az ... említett vonalon közlekedõ szerelvény (járat) nagyon lassú és piszkos, a jegyárak egyre magasabbak, a szolgáltatás viszont egyre rosszabb !!!"
(Hernád-Kõbánya-Kispest)

45
"Bérletek (árának) csökkentése, vonat tisztasága és pontossága, télen pedig fûtés megoldása."
(Hernád-Kõbánya-Kispest)

46
"Bérletek árait csökkenteni, télen fûtés a vonaton, a tisztaságot növelni, ne legyen annyi késés, szóval a menetrendnek megfelelõen közlekedjenek a jármûvek, mert szinte heti rendszerességgel pontatlanok a vonatok."
(Hernád-Kõbánya-Kispest)

47
"A Kecskemét-Lakiteleki vonal megmaradása nemcsak a megállóhelyek közúttól való túlzott távolsága miatt fontos. Fontos Nyárlõrinc, Lakitelek, Tõserdõ (Szikra, Árpádszállás) átszállás Tiszaalpár, Tiszakécske jelentõs utasforalma miatt."
(Nyárlõrinci szõlõk)

48
"Bár nem vagyok megelégedve a vasúti szolgáltatásokkal (pl. nem vehetek Világoshegyig kedvezményes jegyet, mert Tiszaalpáron lakom, de mivel ez külterület és nekem a Világoshegyi emgálló van közelebb) nagyon-nagy hibának tartanám ha megszüntetnék a vonatot. Világoshegyen minimum 15-20 fõ száll fel-e a vonatokról NAPONTA."
(Világoshegy)

49
"Ez (menetrend) így ahogy van, megfelel."
(Lajosmizse)

50
"Mivel nagycsaládos vagyok, ez a közlekedési eszköz felel meg legjobban arra, hogy a gyerekekkel együtt sûrûn elmehessünk strandra, mamához, moziba, stb. Ettõl fosztanák meg a gyerekeimet !"
(Örkény-Hetényegyháza-Kecskemét)

51
"Kérném, hogy ne szüntessék emg az összekötõ vonatokat, mert akinek nincs autója, azt nagyon megfosztják az utazástól, a falu és a város menetektõl. Köszönöm."
(Táborfalva-Kecskemét-Máriaváros)

52
"Nekem így tökéletes, ahogy van, ne változtassanak rajta. Aki ezzel a vonattal jár, az egyetért velem. Nagyon szépen köszönöm elõre is."
(Lajosmizse)

53
"Naponta utazom, és nagy szükségem van rá. Köszönöm."
(Táborfalva-Kecskemét-Máriaváros)

54
"Nem szeretném, ha megszûnne a kisvonat, mert nagyon szeretem, sokkal jobb körülmények között lehet vele utazni, mint az õrülten túlzsúfolt buszokon. Ragaszkodunk a kisvonathoz ! Köszönöm, hogy elmondhattam a véleményemet !"
(Lajosmizse)

55
"Nem a járatokat kéne megszüntetni, hanem a minõséget (pontosság, tisztaság, stb.) javítani.
(Táborfalva-Budapest)

56
"Nagyon koszosak a vonatok, kevés a jegypénztár, ezáltal lassú a jegykiadás."
(Hernád-Kõbánya-Kispest)

57
"Olyan menetrend kellene, amivel a 8-16-ig dolgozóknak is megfelelne ol. 1/2 5-ös indulással Méntelek felé. Kissé korszerûbb vonatok is kellenének, mert a túlzottan magas lépcsõkre babakocsival vagy csomagokkal, idõseknek, adott esetben még a fiatalabb korosztálynak is nehéz fellépni. A mosdók tisztaságára is jobban oda kellene figyelni, pl. legyen víz."
(Méntelek-Kecskemét-Máriaváros)

58
"Reggel 1/2 8 - 8 (tájban induló vonat hiányzik.) Kérem a régi menetrend visszaállítását."
(Kecskemét-Máriaváros)

59
"Ritkán jár (a vonat)."
(Szank)

60
"Szeretném, ha a MÁV nem venné természetesnek, hogy a vonatai rendszeresen késnek 10-20 perceket, és visszaállítaná, hogy a késõi vonatokra a csatlakozások várjanak legalább 30 percet."
(Szank, Kecskemét, Kiskunmajsa)

61
"A vonatok sebességét meg kéne emelni, hogy csökkenjen a menetidõ, ugyanis Kõbánya-Kiskpest és Hernád között 43-44 km, amit 1 óra 20 perc alatt tesz meg. Ilyen rövid távot rövidebb idõ alatt kéne megtennie. Köszönöm."
(Hernád)

62
"8-kor jöhetne egy (járat). Lehetne pontosabb, gyorsabb, megbízhatóbb. Télen mondjuk örülnénk, ha fûtés is lenne."
(Örkény)

63
"Reggel 8 órára érkezhetne Hernádra Lajosmizsérõl. A mozdonyokat le kéne cserélni, folyton lerobbannak. Felsõpakony után csökkenteni kéne a megállók számát, hiszen (itt) már járnak BKV buszok. Némely állomásra ráférne egy felújítás."
(Hernád)

64
"Tisztább, kényelmesebb vonatokat !"
(Hernád)

65
"Az indulási idõpontok nagyjából megfelelnek, azonban a menetidõt sokallom, tudomásom szerint rövidebb kéne legyen !"
(Inárcs-Kakucs)

66
"Mûködjön tovább, sõt, újítsák fel, és kapcsolják be a vasút "vérkeringésébe".
(Kecskemét kisvasút)


67
"Kiskõrösrõl Kecskemétre indulhatna 9:55 és 18:07 között is. Illetve ha a 18:07-es vonat 18:15-kor indulna, nem kéne elkéredzkednem a munkából, hogy elérjem. Mivel kötött munkaidõben dolgozom 18 óráig, Kiskõrösrõl Kaskantyúra nem lehet busszal eljutni. Az egyetlen közlekedési mód a kisvasút. Nem tartom megoldásnak a vonat megszüntetését. Találjanak más megoldást. Köszönöm."
(Kiskõrös-Kaskantyú)

68
"Nem mindig (vagyok elégedett a menetrenddel,) lehetne sûrûbb is (a járat.) Kiskõrösön nagyon rövid a vonat várakozási ideje. Nehezen lehet megoldani a vásárlást. Fontos lenne, mert nagyon külterületen lakok. Buszközlekedés egyáltalán nincs !"
(Kocsis tanya-Orgovány-Kiskõrös)

69
"Mivel idõs vagyok, kényelmesebb utazni, mint a buszon. Van WC használati lehetõség. Olcsóbb."
(Kiskõrös-Orgovány)

70
"Sûrûbb menetrend felelne meg. Sajnálattal vettem tudomásul, hogy Kalocsa-Kiskõrös járatot megszüntették, mert azt hetente egy, ill. kettõ alkalommal is igénybe vettem. A legolcsóbb közlekedési alkalmatosság, inkább fejleszteni kellene, mint megszüntetni. Nem beszélve a munkanélküliségrõl."
(Helvécia Magyarsor-Kiskõrös)

71
"6-14-ig ill. 14-22-ig (közlekedhetne járat). Váltómûszakba járok."
(Lajosmizse-Hetényegyháza)

72
"Csak reggel van busz (1 db), 2 vonat járat reggel, most per pillanat vonattal tudok hazamenni a munkahelyemrõl, visszafelé nincs busz délután, Tiszasasig semmi nincs. A menetrend nem "svájci óra", de bõven elfogadható. Legszívesebben próbapert indítanék: az állam ... veszélyezteti a munkához való jogomat, sérti az állampolgár méltóságát, hiszen veszélyezteti egy stabil munkahely meglétét, ezáltal veszélyezteti családok anyagi biztonságát. Környezetvédelmi szempontok: mindenkinek autót kéne vennie ? Holott azt emlegetik, hogy használjunk tömegközlekedési eszközt ? Ez ellentmondás ! A már egyszer lefektetett sínpárt használni kellene, nem pedig nem használni. Érdekes, hogy csak nálunk van ilyen gond, igazából a gazdasági érvek a vonalak csökkentése mellett nem elfogadhatóak: a frekventált vonalaknak el kellene tudni tartani a kisebb vonalakat, sõt, még profitot is kéne tudni termelni."
(Tiszasas)

73
"Ha megszüntetik a kisvonatot, munkahelyemre nem tudok eljárni."
(Jakabszállás-felsõ)

74
"Móricgát és Szank között a vonatközlekedés a megfelelõ. Busszal csak nagy kerülõvel lehet eljutni. Igaz, kevés az utas, de változó, hol több, hol kevesebb. A vasúti közlekedésre szükség van Kecskeméttõl Majsáig és vissza."
(Bugac-felsõ)

75
"Vonatok tisztaságán, higiéniáján kellene javítani, hogy legalább kezet tudjon az utas mosni, és nyári öltözéke ne csak addig maradjon tiszta, míg az utazást megkezdi."
(Kunszentmiklós)

76
"Bohóc vonatokat lecserélni egy kicsit praktikusabbra és a tisztaságra kellene több figyelmet fordítani."
(Kunszentmiklós)

77
"Vonatok korszerûsítése (szükséges)."
(Dömsöd)

78
"Indulás 6:40, érkezés 7:45 (lenne jó). A vasúti pálya korszerûsítése, a tisztaság fejlesztése, több gyors vonatra lenne szükség."
(Kunszentmiklós)

79
"Örkény-Zugló 60 km, a bérlet ára: 36.000,- Ft. (A menetrend) most éppen elfogadható, de kérjük, tovább ne ritkítsák, ne csökkentsék a közlekedõ vonatok számát. A Lajosmizsei vonalon sok utas jár dolgozni, iskolába, orvoshoz, vásárolni. Nincs mindenkinek autója. Végezzenek utasszámlálást, kiderülne, milyen sok ember utazik vonattal Bp.-Lajosmizse vonalon."
(Örkény-Zugló)

80
"A bérletek ára a vasúti színvonallal nem egyenesen arányos. Mivel a bérletek és jegyek ára emelkedik, de a vonatok érkezési pontossága egyre rosszabb és a kocsik állapota is egyre romlik."
(Hernád-Kõbánya-Kispest)

81
"Ócsa-(Kecskemét)-Máriaváros (közt utazom) gyógykezelés végett, mert ott (Máriavárosban) van a gyógyfürdõ. Sõt, még azt tanácsolnám, a kisvonatnak Lajosmizsénél több csatlakozása (ti. több vonat) lehetne Kecskemté felé. A Kóka minisztert le kellene váltani minél elõbb."
(Ócsa, Kõbánya-Kispest, Kecskemét-Máriaváros)

A fórum utolsó frissítése: 2007.09.17.
(A fórumot - átmenetileg - lezártuk.)


CIVIL SZERVEZETEK ÁLLÁSFOGLALÁSA A VASÚT MEGCSONKÍTÁSÁVAL KAPCSOLATOS KORMÁNYZATI TERVEKRÕL (2007 !)

Alulírott szervezetek, személyek megdöbbenéssel értesültünk arról a tényrõl, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban, illetve a MÁV ZRt. Vezérigazgatóságán olyan menetrend-tervezetek készülnek, amelyek 2008-tól a már szüneteltetett 14 mellett további 70 vasútvonalon, a magyar vasúti hálózat felén, a vasúti mellékvonalak teljes egészén, valamint néhány vasúti törzsvonalon is szüneteltetnék a személyszállítást.

A személyszállítás szüneteltetése a vasútvonalak többségén a közlekedés végleges megszûnésével jár, újabb lökést adva a Magyarországon már jelenleg is elviselhetetlen mértékû közúti tehergépjármû forgalomnak, és egyéni autóhasználatnak.

Elfogadhatatlannak tartjuk, és ez a már szüneteltetett 14 vasútvonal szüneteltetésének elrendelésével kapcsolatos körülményekre is érvényes, hogy a vasút kiiktatását a közlekedési rendszerbõl kizárólag - sok esetben ráadásul kétes hitelesség - eseti utasszámlálási adatokra alapozzák.

A vasúti közlekedés megszüntetését a közösségi közlekedési reform keretében "a szükségtelen párhuzamosságok felszámolása" szlogen tetszetõs jelmezébe csomagolják. A reform keretében eddig valós ésszerûsítésekre, közlekedési rendszerek áttervezésére, integrált, intermodális közlekedési megoldások létrehozására nem került sor, kizárólag vasúti vonalakat szüntettek meg.

A helyközi közlekedési tarifák május 1-jén bekövetkezõ egy szintre emelése nem jelenti egységes tarifarendszer bevezetését, hanem csupán a vasúti közlekedés brutális megdrágítása történik, melynek révén lehetetlenné válik a még mûködõ ráhordó jelleg busz-vonat kapcsolatok további fenntartása, mûködtetése is. Az egységesnek reklámozott tarifa egyszerû árdrágítás, hiszen a szolgáltatók közötti átjárhatóságot nem teremti meg, viszonylati tarifarendszer bevezetésére sem kerül sor, sõt még a szolgáltatók eltérõ kilométer-övezeteinek összehangolása is csak részlegesen történik meg. Így május 1-jétõl számos település viszonylatában elfordulhat, hogy a vasúti tarifa drágább lesz az autóbusz közlekedésénél. És ekkor még a különféle pótdíjak hatását nem is említettük.

A reformnak álcázott vasútfelszámolás igazi oka véleményünk szerint nem a vasút veszteségessége, vagy kihasználatlansága, hanem az, hogy a pénzügyi kormányzat nem kíván forrásokat - a nemzetközi tranzitútvonalak kivételével - a vasúti pályák rekonstrukciójára, illetve Budapesten kívül kötöttpályás elõvárosi közlekedési rendszerek kialakításának finanszírozására fordítani. Ugyanakkor a Kormány számolatlanul önti a pénzt a közúti közlekedés, az autópálya építések támogatására, amely gyakorlat a hatalmassá duzzadt költségvetési hiány egyik fõ elõidézõje.

Elképesztõnek tartjuk, hogy a kormányzat 2004 óta olyan jogszabályi környezetet alakított ki, amely lehetetlenné tette, hogy az érintett régiók lakossága, civil szervezetei, önkormányzatai, választott képviseli a régiók közösségi közlekedését érint döntések meghozatalába érdemben beleszólhassanak, az érdekeiket sértõ döntések ellen jogorvoslattal éljenek. Az új jogszabályi környezet és a már szüneteltetett 14 vasútvonal megszüntetésénél alkalmazott döntéshozatali gyakorlat a szubszidiaritás elvének megsértésével járt, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az érdekegyeztetési folyamatot formális színházzá degradálta.

Követeljük, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium azonnal fejezze be a vasúti közlekedés szétverésére irányuló ötleteléseket, és kezdeményezzen vasútvonalanként érdemi döntéselõkészítési, és egyeztetési folyamatot minden érintett érdekcsoport bevonásával. E folyamat keretében vizsgálják meg az érintett régió teljes közlekedését, annak átszervezési lehetségeit, különös tekintettel a
személygépkocsi forgalom ésszerû korlátozására, csillapítására. Közismert, hogy az egyéni közlekedésbõl kizárólag magas szolgáltatási színvonalú kötöttpályás közlekedéssel lehet visszahódítani utasokat. Ezért elkerülhetetlen, hogy a vidéki városok körzetében lévõ, valamint egyes észak-déli irányú összeköttetést biztosító vasúti mellékvonalak rekonstrukciója megtörténjen. Az ehhez szükséges források megteremtése - legalábbis a jelenlegi jogszabályi, finanszírozási környezetben - kormányzati feladat.
A vasúti személyszállítással kapcsolatos közlekedéspolitikának a jelenlegi ­ a megszüntetésre indokokat keres egyoldalú szemlélet helyett ­ a Nyugat-Európában elfogadott szemléleten kellene alapulnia, amely mindenütt, ahol ez ésszerû, és lehetséges, a vasutat a közösségi közlekedés gerincvonalának tekinti, és erre fûzi fel az egyéb közlekedési módokat. E megoldások mûködtetése a más országokban szintén bevált közlekedési szövetségek révén lehetséges.

Az eddigi "eredmények" tükrében azért is azonnali változtatás szükséges, mert a reformnak álcázott vasútfelszámolás ellentétes az Európai Unió közlekedéspolitikai elveivel, veszélyezteti a Magyar Köztársaság általaláírt környezetvédelmi, klímavédelmi egyezményekben foglalt vállalások betartását, és folytatja a magyar közlekedési rendszer egészségtelen Budapest centrikus szerkezetének további erõsítését.

2007. április 17.

Magyar Közlekedési Klub
Dr. Mészáros Péter, elnök

Csatlakozó szervezetek:
Szervezet Név/beosztás

1. Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége, - Pós Péter
2. Bodrog Egyesület, - Molnár Attila
3. Csalán Környezet- és Természetvédõ Egyesület, Veszprém - Szalay Timea, titkár
4. CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület - Bojtos Ferenc
6. Fauna Alapítvány - Pethõ Ágnes
7. Fauna Egyesület - Pethõ Ágnes
8. GATE Zöld Klub Egyesület, Gödöllõ, - SZIE Malatinszky Ákos
9. GÖRDÖGÖK SE - Oskó Imre, elnök
10. Herman Ottó Környezetvédelmi Oktatóközpont, Bem József Általános Iskola - Nagyné Horváth Emília
11. Ipoly Unió - Nagy Vilmos
12. Középkertért Egyesület - Molnár Attila
13. Leveg Munkacsoport, Budapest - Lukács András, elnök
14. Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány - Tomcsányi Zsófia
15. Magyar Természetvédõk Szövetsége - Farkas István, ügyvezet elnök
16. Nimfea Környezetvédõ Egyesület - Sallai R. Benedek, ügyvezetõ
17. Palocsa Egyesület - Báder László, elnök
18. Rákoskert Vasúti Közlekedésért Alapítvány - Árvay Ferencné
19. Reflex Környezetvédõ Egyesület, Gyõr - Lajtmann József, elnök
20. Tájak Korok Múzeumok Egyesület - Haraszti Gábor
21. Tanácsadók a Fenntartható Fejlõdésért - Domschitz Mátyás, elnök
22. Természet-és Környezetvédõ Tanárok Egyesülete - Dr. Tóth Albert elnök, Dr. Gulyás Pálné üv. alelnök
23. Turista és Természetjáró Információs Egyesület - Búzás Károly
24. Városi Biciklizés Barátai Egyesület - Lenkei Péter
25. Zöld Akció Egyesület, 3525 Miskolc, Kossuth u. 13. - Demeter Zoltán, elnök
26. Zöld Kör, Hajdúböszörmény - Molnár Attila
27. Zöldgömb Sport Klub 1037 Bp. Mécsvirág u. 103. - Újj Zoltán, elnök
28. Békés Megyei Zöld Kör -Fehér Ibolya
29. Messzelátó Egyesület - Tömöri Balázs
30. Domberdõ Természetvédelmi Egyesület - Ferenczy András
32. Dél-Nyírség Bihari Tájvédelmi Egyesület Bocskaikert, Pillangó u. 23. - Gyarmathy István titkár
33. Védegylet Veszprémért Egyesület - Bélafi László elnök
34. Vasutasok és Közlekedésben Dolgozók Demokratikus Munkástanácsa - Kõváry Antal elnök


A kistérségi vasútról
Ladányi Károly
2007, szeptember 6 - 09:53
Évfolyam: IX. Lapszám: 1.


Több szakértõállítása szerint az elmúlt évtizedekben százmilliárdokban mérhetõ fejlesztések maradtak el a Magyar Államvasutaknál, melynek következményeként fõleg a mellékvonali, de több fõvonali pályatest is olyan mértékben elhasználódott, hogy a szerelvények csak lelassítva tudnak rajtuk közlekedni. Elhasználódott a vasúti jármûpark is, mivel a felújítások üteme nem követte az igényeket.
Ezek, valamint az utaslétszám rendszerváltást követõ drasztikus csökkenése, az áruszállítások közútra terelõdése nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a vasút jelentõsen veszítsen versenyképességébõl.

A XIX. század nagy vasútépítései olyan területeket kapcsoltak be az ország, sõt Európa vérkeringésébe, amelyek addig ettõl el voltak zárva. Ahol elment a vasút, megindult az élet, a fejlõdés, növekedett a lakosság száma, beruházások kezdõdtek, munkahelyek létesültek. A településeken vasutasdinasztiák alakultak ki, a szakma apáról fiúra szállt, akik biztos megélhetést nyújthattak családjuknak. A rendszerváltást eredményezõés követõ gazdasági események azonban arra orientálták az egymást követõ kormányokat, hogy drasztikusan csökkentsenek a vasút által idõközben termelt és felhalmozódott veszteségeken. Az Antall-, majd a Horn-kormány a vasútvonal karcsúsítását tûzte ki célul olyan formában, hogy a vasúti mellékvonalak hosszát több száz kilométerrel csökkenteni kívánták. A vasút megszüntetésével érintett települések lakossága azonban több spontán akciót szervezett a megszüntetések ellen, s ekkor jött létre a „Nemzeti Mozgalom a Vasútért” civil szervezõdés is, amelynek azonban nem sikerült a célkitûzéseit megvalósítani.

Az érintett önkormányzatok egy része felismerte, hogy a vasútvonalak, s nem utolsósorban a munkahelyek megmentése, mint közös cél érdekében össze kell fogniuk, ezért tizennégyen – az önkormányzati törvényben megfogalmazott joguk és kötelezettségük figyelembevételével 1994-ben Celldömölkön – létrehozták a Vasutas Települések Szövetségét. A vasút léte az egyes településeken közügy, az önkormányzatoknak pedig a közügyekben kötelesek kifejezni és megvalósítani a helyi közakaratot. A szövetséghez rövid idõn belül újak és újak csatlakoztak, így a taglétszámuk 1996-ra 54-re, 1998. év végére pedig már 93-ra emelkedett, s akik már több mint egymillió embert képviseltek.
A szövetség fennállásának 10. évfordulóján a tagönkormányzatok száma 144, az általuk képviselt lakosság száma pedig 1 249 069 fo volt. Ekkora tömeget már a kormányoknak sem lehet figyelmen kívül hagyni.
A szövetség az alapszabályában célul tûzte ki azon települések egymás közötti, valamint a magyar vasutakkal való együttmuködésének kialakítását, melyek nagymértékben köszönhették fejlõdésüket az elmúlt másfél évszázadban a vasútnak, s a vasút jelenleg is meghatározó tényezõje a települések arculatának. Feladatának tekinti annak elõsegítését, hogy a vasúti szállítás megõrizze a nemzetgazdaságban betöltött szerepét és jelentõségét.

A vasúti szárnyvonalak megmentésére a szövetség bevonásával az elmúlt idõszakban többfajta kísérlet is történt. 1996-ra az országban létrehozott húsz regionális vasút feladata egy-egy közigazgatási, földrajzi tájegység minél hatékonyabb, lehetõleg színvonalasabb, a helyi igényekhez jobban igazodó vasúti szolgáltatásának biztosítása. A regionális vasutaknál elkülönült a személyszállítás és a teherfuvarozás költsége, így kimutatható volt, hogy hol termelõdik az igazi veszteség.
A szövetség versenyt indított a gyakran leromlott vasútállomások otthonosabbá tételéért, környékük rendbehozataláért. Az önkormányzatok együttmûködési szerzõdésben vállaltak több olyan feladatot, amelyek komoly segítséget jelentettek a vasútállomások és pályaszakaszok rendben tartásához. Az információk rendszeres cseréjével segítették egymást a döntések meghozatalánál, a feladatok meghatározásánál. Az együttmûködés eredményeként látványosan javultak az utazás körülményei.

A szövetségnek az érintett önkormányzatokkal karöltve sikerült elérni, hogy a MÁV Rt. 2004. január 1-tõl két kistérségi vasúti szervezetet – Balassagyarmat és Vésztõ térségében – hozott létre. A kistérségi vasút fõ feladata biztosítani a felkészülést az állam, az önkormányzatok, a vasúttársaság és egyéb érdekelt felek számára, hogy tapasztalatokat szerezzenek a mellékvonali rendszer új feltételeknek megfelelõ muködtetése vonatkozásában. A beindulást követõ második évben már elvárható volt a költségeket jelentõsen csökkentõ intézkedések meghozatala. A harmadik, azaz a 2006. évet követõen pedig – a közszolgáltatási feladatok és a megfelelõállami finanszírozás összhangjának megteremtése esetén – a kísérleti projektek végleges formába öntése.
Új jelentõséget kaphatnak – vagy mondhatnánk úgy is: „visszakaphatják régi jelentõségüket” – a határ menti, határ közeli vasutastelepülések a határok „megnyitásával”, a „régiók”, a vonzáskörzetek (pl. Nagyvárad) újbóli értelmezésével, a nemzetközi forgalom ezeken a szakaszokon történõ beindításával.


 

Feltöltés alatt...